Koulutus on keskeinen osa Suomen strategiaa Frankfurtin kirjamessujen teemamaana 2014 ja tämä sanoma halutaan panna käytäntöön myös hankkeen toteutuksessa. FINNLAND. COOL. -hankkeen visuaalisen ilmeen ovat suunnitelleet kolme Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun opiskelijaa, Jinhee Kim, Anssi Kokkonen ja Tommi Leskinen. Suomen 2300-neliöisen messupaviljongin puolestaan suunnittelee kolme saman yliopiston tila- ja kalustesuunnittelun maisteriopiskelijaa: Natalia Baczyska Kimberley, Nina Kosonen ja Matti Mikkilä.
Paviljonkisuunnitelma on inspiroitunut FINNLAND. COOL. -sloganista: suunnittelun tavoite on ollut viileän rauhallinen ensivaikutelma, joka lähemmin tutustuttaessa ja tilassa liikkuessa avautuu kävijälle asteittain. Suomalaisen kirjaston arvot, ihmislähtöisyys ja tasa-arvoisuus ovat inspiroineet suunnittelijakolmikkoa tunnelman osalta. Paviljonki koostuu kuudesta kehästä, jotka paljastavat sisältönsä, tunnelmansa ja yllätyksensä vasta sisään astuttaessa. Näyttelyt, esiintymislava katsomoineen ja kahvila rakentuvat kukin oman kehänsä yhteyteen. Arkkitehtoniset ja monumentaaliset kehät ovat rakenteellisesti kevyitä ja näyttävät leijuvan tilassa. Niiden puhdasmuotoisuus ja vaaleus luovat rauhallisen ympäristön näyttelyn todelliselle sisällölle.
→ Katso havainnekuvat paviljongista (pdf, 358 KB)
Paviljonki täyttyy suomalaisella kirjallisuusohjelmalla Frankfurtin kirjamessuilla 8.-12.10.2014. Suomen kirjallisuusohjelma saksankielisessä Euroopassa alkaa jo ensi viikolla Leipzigin kirjamessuilta ja jatkuu loppuvuoden. Tähän mennessä suomalaista kirjallisuusohjelmaa on yhteensä 22 eri kirjallisuustapahtumassa, joista Frankfurtin kirjamessut on luonnollisesti suurin. Sinne on vahvistunut tähän mennessä esiintymään yli 40 suomalaiskirjailijaa. Kaiken kaikkiaan pelkästään Frankfurtissa suomalaisia esiintyjiä tulee olemaan noin 80.
FINNLAND. COOL. -hankkeen vahvistuneet yritysyhteistyökumppanit ovat Stora Enso, Artek ja LähiTapiola.
”Euroopan johtavana kirjapaperien valmistajana Stora Enso haluaa mukanaolollaan osoittaa uskovansa painettuun kirjaan ja lukemisen merkitykseen. Yhteistyöllä on erityinen merkitys, sillä painetun kirjan asemasta on viime aikoina puhuttu paljon”, markkinointijohtaja Katariina Tanner Stora Enson Printing and Reading -toimialalta sanoo. Stora Ensolla on pitkä historia kirjapapereiden valmistajan ja uskon, että painetulla kirjalla on asema myös tulevaisuuden kirjallisuuskentässä,” hän jatkaa.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Tiedottaja Silja Hakulinen / FILI, 040-534 7526,