Sunnuntaina päättyneet Frankfurtin kirjamessut, maailman suurin kirja-alan tapahtuma, oli suomalaisohjelmannumeroiden kannalta suuri menestys, joka huipentui yleisön hurmanneeseen live-sarjakuvaperformanssiin.
Sunnuntaina 13.10. Suomi otti vastaan teemamaastatuksen Brasilialta. Lämminhenkisessä seremoniassa Rosa Liksom ja brasilialainen kirjailija Paulo Lins keskustelivat kirjallisuudesta, kielestä ja sosiaalisista kysymyksistä. Tämän jälkeen Brasilia luovutti Suomelle käärönmallisen pystin, joka toimii teemavuoden symbolina. Kääröön on kaiverrettu katkelma Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä sekä Edith Södergranin aforismi. Tilaisuus päättyi huimaan live-sarjakuvapiirräntään, jossa sarjakuvataiteilija Petteri Tikkanen kuvitti Jimi Tenorin soittaman musiikin tahtiin.
Torstaina 10.10. Frankfurtin messuilla järjestettiin ensimmäinen FINNLAND. COOL. -hankkeen virallinen lehdistötilaisuus, joka oli menestys. 150-paikkainen sali täyttyi ääriään myöten saksalaisista toimittajista, kustantajista, kulttuurilaitosten edustajista ja messuväestä, jotka halusivat kuulla, mitä messujen ensi vuoden teemamaalla Suomella oli sanottavana. Tilaisuudessa puhuivat Frankfurtin kirjamessujen johtaja Juergen Boos, kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki, FILIn ja Finnland. Cool. -hankkeen johtaja Iris Schwanck sekä toimittaja-kirjailija Roman Schatz. Suomen sanoma omaksuttiin hyvin saksalaisessa lehdistössä, joka raportoi myönteiseen sävyyn suomalaisesta lukijakansasta, koulutuksen ja kulttuurin tasa-arvoisesta saavutettavuudesta ja coolista maastamme.
Suomalaista kustannusmaailmaa ammattilkollegoille esiteltiin tiistaiaamun business breakfast -tilaisuudessa, jossa Sanoma Pro:n toimitusjohtaja Salla Vainio kertoi suomalaisesta oppimateriaalikustantamisesta. ”Olen hyvin iloinen siitä, että oppiminen ja sen merkitys on niin keskeisesti mukana Suomen teemamaahankkeen strategiassa,” sanoi Vainio.
Suomen kustannusyhdistyksen jäsenistä valtaosa esittäytyi yhteisen FINNLAND. COOL. -osaston alla yleiseen kirjallisuuteen keskittyvässä messuhallissa.
”Saksalaisten kustantajien vuoden 2014 listoilla on jo nyt niin runsaasti suomalaisia kirjoja, että käymme paraikaa keskusteluja vuonna 2015 julkaisuohjelmista. Tavoitteena oleva pidempiaikainen kirjallisuusviennin nostaminen on toteutumassa. Menestys Saksassa herättää myös muiden suurten kielialueiden aktiivisen kiinnostuksen, ” iloitsee kustantaja Leena Majander WSOY:ltä. Majanderin mukaan WSOY:n kirjoista Sami Sillanpään juuri Suomessa ilmestynyt Kiinalainen rakkaustarina tuntui olevan kuumimpia nimikkeitä. Katja Ketun Kätilöstä Majander odottaa menestystä saksankielisessä Euroopassa.
”Suomalainen design kiinnostaa,” kertoo Sanna Tyyri-Pohjonen Aalto ARTS Booksista, joka oli mukana Suomen Kustannusyhdityksen yhteisosastolla. Aalto-yliopisto on mukana keskeisesti teemamaahankkeessa opiskelijoidensa kautta: hankkeen graafisesta ilmeestä vastaavat graafisen suunnittelun opiskelijat ja samoin Suomen ensi vuoden messupaviljongin suunnittelusta.
”Hyvät tarinat kiinnostavat, olivat ne sitten faktaa tai fiktiota. Meidän ehdoton ykkönen oli Mia Kankimäen ’Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin’,” raportoi kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper Otavalta.
Lisätiedot: Iris Schwanck, johtaja, FILI, , +358 (0)40 5080 331.
Silja Hakulinen, tiedottaja, FILI, , +358 (0)40 5347 526.
Lehdistötilaisuuden materiaalit englanniksi ovat saatavilla Frankfurtin kirjamessujen verkkosivulla.
Sopimuksen Suomen teemamaavuodesta Frankfurtin kirjamessuilla allekirjoitti Suomalaisen Kirjallisuuden Seura jo vuonna 2009 messuorganisaation kanssa. Hankkeen koordinoinnista Suomessa vastaa SKS:n osasto FILI (Finnish Literature Exchange). Finnland. Cool. – Suomi teemamaana Frankfurtin kirjamessuilla 2014 -hankkeen puitteissa toteutettava kirjallisuusohjelma saksankielisessä Euroopassa alkaa maaliskuisilta Leipzgin kirjamessuilla ja jatkuu koko loppuvuoden.
Frankfurtin kirjamessut ovat maailman suurin kirja-alan tapahtuma, jossa kävijöitä viiden päivän aikana on n. 300 000. Teemamaan messupaviljongissa käy tuona aikana n. 80 000 henkeä. Messuille osallistuvista kustantajista tänä vuonna 40 % oli Saksasta ja 60 % muualta maailmasta. Tämän vuoden messuilla journalisteja oli 8 500 ympäri maailman.