FINNLAND. COOL. räjäytti pankin – Frankfurter Allgemeine Zeitung: ”Kaikki ihastelevat Suomea”

Frankfurt

Finnland Cool

Suomi oli teemamaana sunnuntaina päättyneillä Frankfurtin kirjamessuilla. Suomen hanke rikkoi aiempien teemamaiden saavutukset medianäkyvyydessä saksankielisessä Euroopassa. ”Kaikkien aikojen onnistunein teemamaaesiintyminen”, kommentoi FILIn käyttämän saksalaisen mediatoimisto WBCOn toimitusjohtaja Frank Wöllstein, joka on työskennellyt yhdeksän eri teemamaan kanssa.

Viime lokakuulta lauantaipäivään (11.10.) mennessä mediaseurantaa hoitanut Landau Media oli raportoinut 5600 osumaa teemamaahankkeellemme. Tämä on suurempi luku kuin aiemmilla valtavaa huomiota saaneilla mailla, Argentiinalla, Kiinalla ja Turkilla. Wöllstein arveli, että alkuviikosta saatetaan olla jopa 7000 osumassa.

Suomen mediahuomiossa oli poikkeuksellista määrän lisäksi myös juttujen laatu: fokuksessa olivat nimenomaan kirjailijat, kirjallisuus ja koulutus – juuri hankkeen strategiset pääkohdat. Lisäksi raportit ovat olleet myönteisiä, poikkeuksellisen laajoja ja näkyvissä viestimissä: suurimmilla tv-kanavilla ja tärkeimmissä sanomalehdissä. Reilu kolmannes osumista oli printtimediassa, viidennes oli televisio- ja radiojuttuja ja 40 % verkkomediassa. Mediaseuranta keskittyi nimenomaan FINNLAND. COOL. -teemamaahankkeeseen ja suomalaiseen kirjallisuuteen, joten näiden lisäksi muut Suomi-aiheiset jutut kasvattavat tulosta vielä entisestään.

Medianäkyvyydellä on hankkeen tavoitteiden saavuttamisen kannalta tärkeä merkitys, sillä suomalaisen kirjallisuuden ja sen saksannosten näkyvyys suurelle yleisölle kasvattaa kirjojen myyntiä ja vaikuttaa kustantajien haluun panostaa jatkossakin suomalaiseen kirjallisuuteen.

Kirjallisuuden lisäksi mediassa pääsi hyvin esille FINNLAND. COOL. -messupaviljonkimme. Sen olivat suunnitelleet kolme Aalto-yliopiston maisteriopiskelijaa Natalia Baczynska Kimberley, Nina Kosonen ja Matti Mikkilä. Vaalea, ilmava ja kuvauksellinen tila toimi näyttämönä kirjallisuudelle sekä keskusteluiden että runoinstallaatioiden ja lastenkuvitusmaailman kautta. Viideksi messupäiväksi rakennetun näyttävän messupaviljongin osat pääsevät uusiokäyttöön: kehien kankaita Uusix-verstaalle materiaaliksi, kahvilan pöydät Espoon kaupungin Sello-kirjastoon ja 500 neliötä lattialaminaattia Aalto-yliopistoon. Yritysyhteistyökumppani Stora Enson Effex-materiaalista valmistetut Laura Huhtakankaan suunnittelemat nojatuolit on ostettu Suomeen.

Suomen messupaviljongin kävijämäärä jo messujen ammattilaispäivinä – keskiviikosta perjantaiaamuun – oli yllättävän suuri. Kävijöitä oli tunnissa tuhatkunta, ovien avauduttua suurelle yleisölle viikonlopuksi määrä on yli kaksinkertaistunut. Kahdella lavalla oli ohjelmaa päivittäin kymmenestä kuuteen ja yleisöä riitti kaikkiin: keskenään erilaiset ohjelmannumerot Kalevala-aamiaisista Muumi-show’hun, runoluennasta Roman Schatzin Suomi-kursseihin vetivät paikalle hyvin kuulijoita.

Kotimaisia kustantajia oli mukana ennätykselliset 37 Suomen Kustannusyhdistyksen koordinoimalla Suomen yhteisosastolla. Otavan, Teoksen ja WSOYn edustajat kertovat, että osastolla oli vipinää tavanomaista enemmän. Myyntineuvotteluja ympäri maailmaa on käyty vilkkaasti, suomalaisten kirjojen näkyvyys Saksassa on herättänyt kiinnostusta myös muilla kielialueilla.

Suomella oli tänä vuonna poikkeuksellisesti myös toinen kansallinen osasto oppimateriaalihallissa, missä kotimaiset oppimateriaalikustantajat olivat yhdistäneet voimansa. Torstaina 9. lokakuuta järjestetty Learning Comes from Finland -seminaari keräsi yli 300 kansainvälistä osallistujaa. Seminaarissa käsiteltiin niitä suomalaisen yhteiskunnan ja koulutuksen osatekijöitä, jotka ovat mahdollistaneet menestyksen mm. PISA-tutkimuksessa. Asiaa tarkasteltiin suomalaisten korkean lukutaidon, oppimateriaalikustantajien ja opetusviranomaisten välisen yhteistyön sekä laadukkaan oppimateriaalituotannon näkökulmista. Keynote-puhuja Pasi Salhlberg summasi kuitenkin, että hyvääkin voi aina parantaa.

Vuonna 2009 Suomalaisen Kirjallisuuden Seura allekirjoitti sopimuksen Frankfurtin kirjamessujen kanssa. Monta vuotta valmistellun FINNLAND. COOL. -hankkeen tavoitteena on nostaa Suomen kirjallisuuden käännösoikeuksien myynti pysyvästi korkeammalle tasolle. FILIn ja FINNLAND. COOL. -hankkeen johtaja Iris Schwanck summaa, että hankeen aikana on luotu runsaasti uusia kumppanuuksia sekä saksalaisiin kustantajiin että saksalaisiin kirjallisuustapahtumiin ja koulutettu kääntäjiä, joiden kaikkien kanssa FILI ja suomalaiset kustantajat sekä kirjallisuusagentit jatkavat yhteistyötä. Kiinnostus Saksassa on vahva. ”Näiden messujen päättyminen ei ole minkään loppu vaan alku. Tästä alkaa Suomen kirjallisuuden entistä vahvempi nousu maailmankartalle.”

Frankfurtin kirjamessut järjestettiin 8.-12.10.2014 ja kävijöitä oli tänä vuonna 270 000. Messujen teemamaa vaihtuu vuosittain, ensi vuonna teemamaana on Indonesia.

Lisätiedot FILIssä: Johtaja Iris Schwanck (, +358 40 5080 331) ja tiedottaja Silja Hakulinen (, +358 40 5347 526)